MyFreeStyle BE Logo Abbott

Hoe te leven met diabetes?

Beheer en monitoring

Bloedglucose (ook bloedsuiker genoemd) is een essentiële maatstaf voor uw gezondheid. Te veel glucose in het bloed is de gemeenschappelijke factor tussen alle soorten diabetes. Glucose is niet altijd slecht. In feite is glucose goed!

Veel voedsel, dat wordt afgebroken tot bloedglucose, wordt gebruikt voor energie om onze hersenen, ons hart en spieren te voeden. Bloedglucose komt meestal van het voedsel dat we eten of wordt aangemaakt door de lever. Het wordt meestal op twee plaatsen gevonden; in de bloedsomloop zoals het wordt gedragen naar al onze organen en cellen, en in de cel waar het wordt omgezet in energie.

Als u moeite heeft om uw bloedglucosewaarden te beheren, kunnen wij u helpen! Met de nieuwste hulpmiddelen en strategieën kunt u vandaag stappen ondernemen om uw bloedglucose te beheren, ernstige complicaties te voorkomen en u beter te voelen terwijl u met diabetes leeft. Bron: http://www.diabetes.org.

Zieke dagen

Vóór diabetes was het gebruikelijke recept voor een verkoudheid of griep, rust, verkoeling en herhalingen. Na een diabetesdiagnose omvat het genezen van een verkoudheid ook het beheren van de bloedglucosespiegels (bloedsuikerwaarden) die mogelijk moeilijker te controleren zijn.

Wat te verwachten:

Onze lichamen bestrijden de ziekte door hormonen vrij te maken. Het nadeel is dat deze hormonen de bloedsuikerspiegel kunnen verhogen en de effecten van insuline kunnen belemmeren.

Wanneer u ziek bent:

  • Heeft u extra insuline nodig.
  • Moet de bloedglucose elke 2-3 uur gecontroleerd worden
  • Moet de bloed- en urineketonen elke 4 uur gecontroleerd worden
  • Moet u veel water drinken – geen cafeïne.
  • Moet u doorgaans op regelmatige basis medicijnen nemen.

Neem contact op met de arts als:

  • U twee dagen koorts heeft.
  • U overgeeft of gedurende 6 uur diarree heeft.
  • U geen vloeistoffen kan achterhouden, zelfs kleine hoeveelheden water.
  • Uw glucosewaarden ver boven het doelbereik liggen (vraag uw diabeteszorgteam hoe hoog), zelfs met extra insuline.
  • U matige of grote urineketonen heeft.
  • U alle symptomen van uitdroging of ketoacidose heeft, waaronder moeite met ademhalen, pijn op de borst, fruitig ruikende adem of droge lippen.

Als de bloedglucosespiegels té hoog worden, zal uw lichaam ketonen produceren. Hoge ketonenwaarden die niet worden gecontroleerd, kunnen leiden tot diabetische ketoacidose of een diabetisch coma.

Als u tekenen van ketoacidose begint te vertonen, GA DAN ONMIDDELLIJK NAAR DE SPOED! Bron: http://www.diabetes.org.

Sport

Sport, of lichamelijke activiteit, omvat alles dat u in beweging brengt, zoals wandelen, dansen of werken op een werf. Regelmatige lichaamsbeweging is belangrijk voor iedereen, maar het is vooral belangrijk voor mensen met diabetes.

Dat betekent niet dat u een marathon moet lopen. Het doel is om actief te worden en actief te blijven door dingen te doen die u leuk vindt, van tuinieren en tennissen tot wandelen met vrienden. Bron: http://www.diabetes.org.

U vaagt u af waarom lichamelijke activiteit zo belangrijk is?

Regelmatig gaan sporten is een belangrijk onderdeel bij het omgaan met diabetes, evenals een goede maaltijdplanning, het nemen van voorgeschreven medicijnen en stressmanagement.

Wanneer u actief bent, worden uw cellen gevoeliger voor insuline, zodat deze efficiënter kunnen werken. Uw cellen verwijderen ook glucose uit het bloed met behulp van een mechanisme dat totaal losstaat van insuline tijdens het sporten.

Dus regelmatig sporten kan de bloedglucose verlagen en uw A1C verbeteren. Wanneer u uw A1C verlaagt, kunt u mogelijk minder diabetespillen of minder insuline innemen.

Lichamelijke activiteit is ook belangrijk voor uw algehele welzijn en kan helpen bij vele andere gezondheidsproblemen. Bron: http://www.diabetes.org.

Voordelen van regelmatige lichamelijke activiteit:

  • Verlaagt de bloeddruk en cholesterol
  • Verlaagt uw risico op hartziekten en beroertes
  • Verbrandt calorieën om u te helpen gewicht te verliezen of te behouden
  • Verhoogt uw energie voor dagelijkse activiteiten
  • Helpt u beter te slapen
  • Vermindert stress
  • Versterkt uw hart en verbetert uw bloedcirculatie
  • Versterkt uw spieren en botten
  • Houdt uw gewrichten flexibel
  • Verbetert uw evenwicht om vallen te voorkomen
  • Vermindert symptomen van depressie en verbetert de kwaliteit van leven

U zult deze voordelen ervaren, zelfs als u nog niet erg actief bent geweest. Bron: http://www.diabetes.org.

Zwangerschap

Zorgverleners weten nu dat de sleutel tot een gezonde zwangerschap voor een vrouw met diabetes behouden blijft met een bloedglucose (suiker) binnen het doelbereik, zowel vóór de zwangerschap als tijdens de zwangerschap. Bron: http://www.diabetes.org.

Vóór de zwangerschap

Ondanks de vooruitgang, hebben baby’s die geboren worden bij vrouwen met diabetes (met name vrouwen met een slechte diabetescontrole) nog steeds een groter risico op geboorteafwijkingen.

Hoge bloedsuikerspiegels en ketonen (stoffen die in grote hoeveelheden giftig zijn voor het lichaam) komen via de placenta bij de baby. Deze verhogen de kans op aangeboren afwijkingen.

Hoge bloedsuikerspiegels tijdens het eerste trimester (het tijdstip waarop de organen van de baby worden gevormd) verhogen het risico op aangeboren afwijkingen en ook op een miskraam. Omdat deze eerste weken heel belangrijk zijn voor uw baby, moet u uw zwangerschap plannen. Als uw bloedglucosewaarden niet binnen uw doelbereik vallen, probeer dan uw diabetes onder controle te krijgen voordat u zwanger wordt. Het is een goed idee om een goede bloedsuikerspiegel te hebben, drie tot zes maanden voordat u van plan bent zwanger te worden. U zal tijdens de zwangerschap en erna ook een uitstekende bloedglucosecontrole moeten behouden. Bron: http://www.diabetes.org.

Enkele van de mogelijke risico’s voor moeder en baby als de bloedglucosewaarden tijdens de zwangerschap te hoog zijn, zijn:

Risico’s voor de baby:

  • Voortijdige bevalling
  • Miskraam
  • Geboorteafwijkingen (meestal geen risico voor vrouwen met zwangerschapsdiabetes)
  • Macrosomia (een grote baby hebben)
  • Lage bloedglucose bij geboorte (hypoglycemie)
  • Langdurige geelzucht (gele verkleuring van de huid)
  • ‘Respiratory distress syndrome’ (moeilijk ademhalen)

Risico’s voor de moeder:

  • Verslechtering van diabetische oogproblemen
  • Verslechtering van diabetische nierproblemen
  • Infecties van de urineblaas en het vaginale gebied
  • Pre-eclampsie (hoge bloeddruk meestal met proteïne in de urine)
  • Moeilijke bevalling of keizersnede

Streefwaarden voor bloedglucose voordat u zwanger wordt:

  • Pré-maaltijd (vóór het eten): 60-119 mg/dL Bron: http://www.diabetes.org.
  • 1 uur na de maaltijd: 100-149 mg/dL Bron: http://www.diabetes.org.

Check met uw eigen team over uw specifieke doelen.

Seksualiteit

Vrouw

Seks is een belangrijk onderdeel van het leven en relaties. Maar diabetes kan het seksleven van een vrouw beïnvloeden. Sommige vrouwen met diabetes hebben minder interesse in seks vanwege een depressie of veranderingen in de bloedsuikerspiegel waardoor ze zich moe of prikkelbaar voelen. Of misschien is de gemeenschap pijnlijk vanwege de vaginale droogheid. Problemen met het hebben van seks zijn geen normale aspecten van ouder worden en komen niet bij alle vrouwen met diabetes voor.

Als u merkt dat u niet meer van seks houdt, is het normaal dat u van streek voelt. U kunt uzelf of uw partner de schuld geven. Sommige vrouwen voelen zich boos of depressief. Deze gevoelens maken u het moeilijk om u open te stellen aan uw partner. Geef echter niet op! Zoek iemand in uw zorgteam om hierover te praten. Bron: http://www.diabetes.org.

Mannen

Emotionele factoren kunnen ook met seksuele gevoelens interfereren en vaak seksuele disfunctie veroorzaken of verergeren, waaronder:

  • Depressie
  • Angst
  • Spanning
  • Vermoeidheid

Seksuele en emotionele problemen beïnvloeden u niet alleen; ze beïnvloeden uw persoonlijke relaties en kunnen uw vertrouwen, intimiteit en nabijheid in het gedrang brengen.

U voelt u afstandelijk of trekt u emotioneel en fysiek terug, omdat u geen plezier beleeft? Of u heeft faalangst als het gaat om seksueel presteren?

Uw partner kan zich afvragen of u uw interesse verliest, of dat u geen tijd met vrienden of familie wilt doorbrengen. Deze zaken kunnen van invloed zijn op uw zelfrespect en het zelfrespect van uw partner.

Zodra u begrijpt hoe diabetes, stress, cardiovasculaire problemen en lage testosteronniveaus uw seksuele gezondheid kan beïnvloeden, kan u met uw zorgverleners dit belangrijke levensprobleem met succes beheren. Bron: http://www.diabetes.org.

Op reis

Een reis plannen? Of u nu kampeert of een cruise doet, u kunt overal heen gaan en bijna alles doen. Het vergt slechts een kleine planning om uw diabetes aan te pakken. Hoe u u voorbereidt, hangt af van waar u naartoe gaat en voor hoe lang. Twee weken backpacken door Europa heeft een andere planning nodig dan een week op het strand. Zal u tijdzones passeren? Wat voor soort voedsel eet u en wanneer? Bent u actiever of minder actief dan normaal? Bron: http://www.diabetes.org.

Raadpleeg uw arts voordat u vertrekt

Ga op medisch onderzoek vooraleer u voor lange tijd op reis gaat. Zo kan u ervoor zorgen dat uw diabetes goed onder controle is. Plan het onderzoek voldoende van tevoren om aan uw controle te werken voordat u vertrekt.

Vóór elke reis moet u uw papieren bij uw arts opvragen. In een brief moet worden uitgelegd wat u moet doen om uw diabetes te beheren, zoals diabetespillen innemen of insuline inspuiten. Insuline, spuiten en andere medicijnen of apparaten die u gebruikt, moeten vermeld worden. De brief moet ook een lijst bevatten met eventuele allergieën voor voedsel of medicijnen. Vergeet bovendien niet om uw FreeStyle Libre-certificaat voor de beveiligingscontrole aan de luchthaven hier te downloaden en deze te laten invullen door uw arts. Bron: http://www.diabetes.org.

Zich voorbereiden op een noodsituatie in het buitenland

Waar u ook gaat, draag een medische ID-armband of -ketting met de melding dat u diabetes heeft. Als u het land verlaat, leer ook de volgende zinnen te zeggen: “Ik heb diabetes” en “suiker of sinaasappelsap, alstublieft” in de taal of talen van de landen die u bezoekt. Bron: http://www.diabetes.org.

Tips bij het inpakken van de baggage

De tweede reisregel voor een persoon met diabetes: pak minstens twee keer zoveel medicijnen en bloedtesters in. Verpak ze allemaal in uw handbagage, zodat u uw medicatie altijd bij u heeft (de bagage die u laat inchecken, kan verloren raken).

Of u nu reist met auto, vliegtuig, boot, fiets of te voet, u wilt deze “handbagage” altijd bij u hebben. Pak deze tas in met: Bron: http://www.diabetes.org.

  • Alle insuline en spuiten die u nodig heeft voor de reis
  • Glucosetestmaterialen (glucometer, lancetten, bloed- en ketonstroken, prikpen of FreeStyle Libre-sensoren)
  • Alle orale medicatie (een extra voorraad is een goed idee)
  • Andere medicijnen of medische benodigdheden, zoals glucagon, middelen tegen diarree, antibiotische zalven, antinausea geneesmiddelen
  • Uw ID en diabetesidentiteitskaart
  • Een goed verpakt, luchtdicht snackpak met crackers of kaas, pindakaas, fruit, een sapdoos en één of andere vorm van suiker (harde snoep of glucosetabletten) om lage bloedglucose te behandelen.

Tijdzones passeren

Als u insuline inneemt en door tijdzones passeert, moet u vooraleer u op reis gaat met uw arts of diabeteseducator overleggen. Breng uw reispapieren mee en informatie over wijzigingen in de tijdzone. Uw arts of educator kan u helpen bij het plannen van de timing van uw injecties terwijl u reist.

Vergeet niet: naar het Oosten reizen betekent een kortere dag. Als u insuline injecteert, kan er minder nodig zijn. Naar het Westen reizen betekent een langere dag, dus er kan meer insuline nodig zijn.

Houd insulineshots en maaltijden goed bij, bij het passeren van tijdzones, maar zorg ervoor dat uw horloge op uw thuis tijdzone ingesteld staat tot de ochtend na uw aankomst. Bron: http://www.diabetes.org.

Wanneer u daar bent

Na een lange vlucht, doe het een paar dagen rustig aan. Controleer uw bloedglucose vaak. Als u insuline neemt, plan dan uw activiteiten in functie van uw insuline-inname en maaltijden.

Als u actiever bent dan normaal, kan uw bloedglucose té laag worden. Neem snacks mee tijdens het wandelen of het bezoeken van bezienswaardigheden. Ga er niet vanuit dat u overal voedsel kunt vinden.

Draag comfortabele schoenen en ga nooit blootsvoets. Controleer elke dag uw voeten. Let op blaren, snijwonden, roodheid, zwelling en schrammen. Medische hulp inschakelen bij eerste teken van infectie of ontsteking.

Volg uw hart. Vergeet niet dat u uw diabetes met u meeneemt. Neem ook uw zelfzorg mee. Bron: http://www.diabetes.org.

Wat is diabetes?

arrow